Gösteriş için namaz
Sual:
Patronumun gözüne girmek için, sadece iş yerinde namaz kılıyorum. Eve
gidince kılmıyorum. İş yerinde kılarken, okumadan yatıp kalkmıyorum.
Belki işe yarar ümidiyle sahih olacak şekilde kılıyorum, yani namazı
bozan bir şey yapmadan, Allah rızası için kılıyorum, ama patronun gözüne
girmeyi de düşünüyorum. İş yerinde kıldığım namazlar, boşa mı gidiyor,
yoksa şirk mi oluyor?
CEVAP
Namaz, Allah rızası için kılınınca, karıştırılan riya, şirk olmaz, o namaz da, boşa gitmez.Müslüman,
ibadetini Allah için yaparken ibadete riya karışabilir. Riya karışan
ibadete, şirk denmez. İbadeti bir menfaat için yapmak da, şirk veya
küfür değildir. Mesela hacca gidenin niyeti, para kazanmak, oradan ucuz
mal getirmek olsa da, buna şirk denmez.
Ticaret maksadıyla hacca gidenin, hiç ibadet niyeti yoksa, riya olur.
Ticaret niyeti yanında, ibadet niyeti de olursa, ibadet niyeti çok
olursa, sevab hâsıl olur. Allahü teâlânın rızası için, namaza başlayıp,
sonradan hâsıl olan riyanın, zararı olmaz. Riya ile başlanan farzlar,
sahih olur. İbadet borcu ödenmiş olursa da, sevabı olmaz. İbadet yaparak
Allahü teâlâdan, dünya çıkarlarını istemek, riya olmaz. Yağmur duasına
çıkmak böyledir. İstihare yapmak da, böyledir. Ücretle imamlık ve Kur’an
kursu hocalığı yapmak, sıkıntıdan, hastalıktan ve fakirlikten kurtulmak
için âyet-i kerime okumak da böyledir. Bunlarda hem ibadet, hem de
menfaat niyetleri bulunmaktadır. İbadet niyeti hiç bulunmazsa riya olur.
İbadet niyeti çok olursa, sevab hâsıl olur. İbadetlerini başkalarına
göstermek, onlara öğretmek ve teşvik etmek niyetiyle olursa, yine riya
olmaz, hattâ çok sevab olur. Allahü teâlânın rızası için namaza durup,
namazı bitirinceye kadar hep dünya işlerini düşünürse, namazı yine sahih
olur. (İslam Ahlakı)
İbadete menfaat karıştırmak
Sual: (Hem zayıflar, hem de sigarayı bırakırım) düşüncesiyle, Allah rızası niyetiyle kaza orucu tutmak şirk olur mu?
CEVAP
Allah rızası için niyet edip, dünya menfaatlerini de düşünmek, sevabı azaltırsa da şirk olmaz. Oruç borcundan da kurtulmuş olur.
Allah rızası için oruca başlayıp (Oruç, zayıflamaya ve sigarayı
bırakmaya da sebep olur) diye düşünmenin hiç mahzuru olmaz. Mahzurlu
olan, zayıflamak, sigaradan kurtulmak gibi bir dünya menfaatini
düşünerek oruç tutmaktır. Abdest alan kimsenin, (Elim yüzüm de
temizlenmiş oluyor) demesinin, namaz kılanın, (İhtiyaç kadar hareket
etmiş de oluyorum) diye düşünmesinin mahzuru olmaz.
Kaynak : M.Ali Demirbaş