Kendini Allah’tan satın almak
Sual: (Bin kere İhlâs okuyan kendini Allahü teâlâdan satın almış olur) hadis-i şerifindeki, (Kendini Allahü teâlâdan satın almak) ifadesi ne anlama geliyor?
CEVAP
Kölenin efendisinden kurtulup hürriyete kavuşması için,
efendisine kendi değeri kadar para vermesi gerekir. İnsanlar da, Allahü
teâlânın kulu, kölesidir. İnsan kulluktan yani Allahü teâlânın kölesi
olmaktan elbette kurtulamaz. İnsanın Cehennemden kurtulması, kölenin
kölelikten kurtulmasına benzetilmiş, yani burada mecazî olarak, İhlâs sûresini bin kere okuyanın Cehennemden kurtulacağı bildirilmiştir.
Şartsız bildirilen her hüküm gibi, bu da elbette şarta bağlıdır. Bin
İhlâs okuyanın Cehennemden kurtulması için, Müslüman olması şarttır.
Müslüman olmayan, ne yaparsa yapsın Cehennemden kurtulamaz. Ehl-i sünnet
itikadında olmayan da, bozuk itikadının cezasını çekmedikçe Cennete
giremez. Kul hakkı ve farz borcu olanlar, bunları ödemedikçe veya
herhangi bir sebeple affa uğramadıkça Cehennemden kurtulamaz.
Vaazı uzatmak
Sual: İmamın uzun zamm-ı sûre okuması ve namaz vakti geldiği
hâlde, insanlara hizmet için vaazını uzatması, kul hakkına sebep olur
mu?
CEVAP
Elbette olur. Kimsenin zamanını çalmaya hakkımız yoktur.
Üstelik daha uzun sûre okuyunca daha fazla sevab alınmaz, aksine cemaati
rahatsız edecek kadar uzun sûre okuyarak namaz kıldırmak, tahrimen
mekruh olur, yani harama yakın günah olur.
Hazret-i Muaz’ın, Bekara ve Nisa sûresini okuyarak Eshab-ı kirama namaz kıldırdığını haber alan Resulullah efendimiz, üç kere (Ya Muaz, sen fettan mısın?)
buyurmuştur. Yani (Fitneci misin, fitneye mi sebep olacaksın?) buyurup,
kısa sûrelerden okumasını, cemaat arasında, yaşlı, zayıf ve ihtiyaç
sahibi kimseler de bulunabileceğini bildiriyor. (Buharî)
Cuma ve bayram namazlarında, namazdan önce vaizlerin, cemaatin
namaz kılmadan camiden çıkamayacaklarını fırsat bilip, vaazlarını
uzatmaları da, kul hakkına sebep olur. Namazdan sonraki vaazlarda,
utancından çıkamayanlar olsa bile, vaazı uzatmak o kadar uygunsuz
sayılmaz, çünkü işi olan, sıkışan her şeye rağmen çıkıp gidebilir.
Namazlardan önce nasıl olsa namazı kılmadan gidemez, mecburen dinler
düşüncesiyle, vaazını uzatarak o kadar insanın vebaline girmek çok
yanlıştır.
Kaynak : M.Ali Demirbaş