En kötü insan kimdir?
Sual: İbadet etmemek, günah işlemek kibirden midir? İbni Teymiye’nin bir mezhebe bağlanmaması da mı kibirdendir?
CEVAP
İki âyet-i kerime meali şöyledir:
(Allahü teâlâ, ibadet etmekten çekinip kibirlenenleri [cezalandırmak için] kıyamette toplar.) [Nisa 172]
(Dünyada kibirlenip, günah işlediniz. Bugün şiddetli azap göreceksiniz.) [Ahkaf 20]
Cahiliyet döneminde Araplar kibirlerinden ayakkabılarının bağı kopsa
eğilip bağlamazlardı. Asr-ı saadette iman edenler, eğilip toprağa secde
ettiler; ama müşrikler yine kibirlerine devam ettiler. Kâfir kalmalarına
kibirleri sebep oldu. İmam-ı Süyuti hazretleri buyuruyor ki:
İbni Teymiye, kibirliydi, kendini beğenirdi. Herkesten üstün görünmek,
karşısındakini küçümsemek, büyüklerle alay etmek âdetiydi. (Kamul-muarıd)
İşte bu kibri yüzünden bir mezhebe bağlanmayıp, mezhepsiz olmuştu.
İmam-ı Ebu Yusuf, İmam-ı Muhammed, İmam-ı Züfer gibi büyük âlimler,
müctehid oldukları halde, İmam-ı a’zama bağlanıp Hanefi mezhebinin
mensubu oldular. Hiç kimse onları tenkit etmedi. Hâlbuki İbni Teymiye,
tenkid yağmuruna yağdı, hatta küfre girdiği bile bildirildi.
Dalalet fırkalarının hepsi de, kibirleri yüzünden çeşitli fırkalara
bölünmüştür. Her fırka kendilerinin doğru olduğunu, diğer fırkaların
sapık olduğunu ilan etmişlerdir. Hâlbuki tevazu, hakkı çocuk söylese
bile kabul etmektir. İmam-ı Rabbani hazretleri, (Kötü sıfatların en aşağısı, kibir sıfatıdır) buyuruyor.
Hadis-i şeriflerde de buyuruluyor ki:
(Kibir, hakka razı olmamak, hakkı kabul etmemek ve insanları küçük görmektir.) [Müslim]
(En kötü kimse, katı kalbli ve kibirli olandır.) [İ. Ahmed]
(Kibirden sakın! Kibir şeytanı, hazret-i Âdem’e doğru secdeden alıkoydu.) [İ. Asakir]
(Büyüklenip, kibirli yürüyen kimse, ölünce Allah’ı gazaplı bulur.) [Buhari]
(Cehennemlikler katı kalbli, cimri ve kibirli kimselerdir.) [Buhari]
(Kibrinden dolayı ağzını eğip bükerek konuşan ateştedir.) [Taberani]
(Tevazu edip, fakirlerle beraber ol ki, Allah indinde kıymetin artıp kibirden de kurtulasın.) [Ebu Nuaym]
(Eski elbiseli fakir de, kibirli olabilir.) [İ. Ahmed]
(Allahü teâlâ, [özellikle] kibirli fakire buğzeder.) [Taberani]
(Lâ ilâhe illallah kelimesini şeksiz, kibirsiz ve zulüm yapmadan söyleyeni Allahü teâlâ Cehennem ateşinden korur.) [Hâkim]
(Güzelliğin âfeti kibirlenmektir.) [Harâitî] (Her güzelliği kibir yok eder.)
Kaynak yazılışı
Sual: Niye diğer kitap yazanlar gibi, kaynakları dipnota değil de, hemen yazıdan sonra koyuyorsunuz?
CEVAP
İslam âlimleri hep öyle yazdıkları için onlara uygun yazıyoruz.
Dipnotta kaynakları 1, 2, 3 gibi sıralamak, genelde Avrupalıların
usulüdür. İhtiyaç olunca âdette onlara uymanın mahzuru olmaz; ama kendi
büyüklerimiz varken, ne diye Avrupalıları taklit edelim ki?
Kaynak : M.Ali Demirbaş